BORTKOMMET BAGASJE TROMSØ-BERLEVÅG LØRDAG 15.01.2000
Jeg viser til telefonsamtale med deg og med Ragnhild Munkebye i ved Bodøkontoret i ettermiddag.
Lørdag 15.01.2000 reiste jeg med Widerøes WF 0960 fra Tromsø til Berlevåg. Ryggsekken, som jeg leverte ved innsjekking i Tromsø, var ikke med da flyet landet i Berlevåg. Jeg har nå kommet hjem fra reisen, og ryggsekken har fortsatt ikke dukket opp.
Fra Widerøe har jeg ikke mottatt noen form for assistanse ut over det selskapets lokale representant gjorde i Berlevåg. "Harald Jarl" har, siden bagasjen ble meldt savnet, anløpt ti steder der Widerøe også lander. Under reisen har jeg vært i kontakt med følgende personer i Widerøe:
I løpet av mandagen bestemte jeg med for å ha det så hyggelig som mulig ombord under de rådende forhold, ettersom en ettersendt ryggsekk på det tidspunkt ville være til liten nytte uansett.
- R. Nikolaisen, Berlevåg
. Han etterlyste (sa han) bagasjen straks det var konstatert at den ikke var med flyet, men regnet med at den ville komme med neste fly. Da den ikke kom, fylte han ut tapsmelding (PIR), og regnet med at jeg ville få sekken når "Harald Jarl" ankom Tromsø.
- Stenersen, operasjonssentralen i Bodø
(evt. feil i navnet skyldes at det er notert i en forblåst telefonkiosk i Tromsø). Han var den eneste Widerøe-representant jeg kom i kontakt med litt over midnatt natt til mandag da "Harald Jarl" ankom Tromsø. Han kunne ikke gjøre noe, men lovte å sende en faks om saken til Tromsø-kontoret når det åpnet - ifølge ham kl. åtte.
- Siv Kormeset, Tromsø,
pr. telefon fra "Harald Jarl" mandag 17.01 ca. kl. 8.00. Hun skulle "undersøke saken".
- Stig Linnes, Tromsø,
pr. telefon fra "Harald Jarl" mandag 17.01 ca. kl. 9.30. Han lovet å ringe tilbake til "Harald Jarl" for å orientere meg, men fant det tydeligvis ikke nødvendig.
Jeg venter nå følgende av Widerøe:
Ryggsekken med innhold tilbake
Dette er det viktigste nå. I ryggsekken ligger ting jeg bruker til daglig, også når jeg ikke er på reise. For ordens skyld har jeg satt opp en innholdsliste, som vedlegges.
En dokumentasjon av hva som er gjort for å finne ryggsekken
Hvilke etterlysninger er sendt (teksten).
Hvem har sendt etterlysningene.
Når er etterlysningene sendt.
Til hvilke adresser er meldingene sendt. Dekning av direkte utgifter jeg har hatt p.g.a. forsvunnet bagasje:
Kompensasjon for en ødelagt reise.
Tannbørste og tannkrem kr 30,- Barberhøvler og barberskum kr 63,- 2 t-skjorter kr 220,- 2 truser, 2 par sokker kr 131,50 kr 444,50
Min reise til Berlevåg hadde ett formål: å gå ombord i sørgående hurtigrute "Harald Jarl" for å reise med den til Trondheim. Det skulle være en ferietur, dessuten planla jeg å dokumentere en reise i mørketiden med et av de to eldste hurtigruteskipene for eventuelt å bruke dette i forbindelse med mitt arbeid ved Norsk Sjøfartsmuseum. Da bagasjen med utstyr til dette arbeidet forsvant, ble mine muligheter for å gjennomføre turen som planlagt sterkt redusert. Jeg har ikke mulighet for å gjenta turen før tidligst om et år, da jeg både på arbeid og privat er engasjert med prosjekter som gjør at midten av januar er eneste mulige tidspunkt.
Jeg bestilte flybillettene Oslo-Berlevåg gjennom Widerøe Internet Booking, og opprettet i den forbindelse en brukerprofil. Som nevnt i telefonen, ønsker jeg denne slettet straks, og en bekreftelse på at det er gjort.
Jeg venter ellers et meget raskt svar på dette brevet, som derfor sendes som faks i tillegg til som vanlig post.
Torgeir Oma