Fortsett

Jeg prøver å få en reaksjon fra Widerøe
Straks jeg var hjemme, ringte jeg Widerøes hovedkontor i Bodø. Etter å ha gjort rede for saken (for tredje gang etter avreisen fra Berlevåg), lovte Ragnhild Munkebye å få Lysakerkontoret til å ringe meg. Det gjorde Anne Brendhaugen der, men hun visste ikke hva saken gjaldt. Da jeg skjønte at jeg for fjerde gang måtte dra hele historien, sa jeg at jeg ville skrive et brev og også sende det som faks i løpet av kvelden.

Her er brevet, som jeg ba om et meget rask svar på:

BORTKOMMET BAGASJE TROMSØ-BERLEVÅG LØRDAG 15.01.2000


Jeg viser til telefonsamtale med deg og med Ragnhild Munkebye i ved Bodøkontoret i ettermiddag.

Lørdag 15.01.2000 reiste jeg med Widerøes WF 0960 fra Tromsø til Berlevåg. Ryggsekken, som jeg leverte ved innsjekking i Tromsø, var ikke med da flyet landet i Berlevåg. Jeg har nå kommet hjem fra reisen, og ryggsekken har fortsatt ikke dukket opp.

Fra Widerøe har jeg ikke mottatt noen form for assistanse ut over det selskapets lokale representant gjorde i Berlevåg. "Harald Jarl" har, siden bagasjen ble meldt savnet, anløpt ti steder der Widerøe også lander. Under reisen har jeg vært i kontakt med følgende personer i Widerøe:
I løpet av mandagen bestemte jeg med for å ha det så hyggelig som mulig ombord under de rådende forhold, ettersom en ettersendt ryggsekk på det tidspunkt ville være til liten nytte uansett.

Jeg venter nå følgende av Widerøe:
Ryggsekken med innhold tilbake
Dette er det viktigste nå. I ryggsekken ligger ting jeg bruker til daglig, også når jeg ikke er på reise. For ordens skyld har jeg satt opp en innholdsliste, som vedlegges.

En dokumentasjon av hva som er gjort for å finne ryggsekken
Dekning av direkte utgifter jeg har hatt p.g.a. forsvunnet bagasje:
Tannbørste og tannkrem kr 30,-
Barberhøvler og barberskum kr 63,-
2 t-skjorter kr 220,-
2 truser, 2 par sokker kr 131,50
  kr 444,50
Kompensasjon for en ødelagt reise.
Min reise til Berlevåg hadde ett formål: å gå ombord i sørgående hurtigrute "Harald Jarl" for å reise med den til Trondheim. Det skulle være en ferietur, dessuten planla jeg å dokumentere en reise i mørketiden med et av de to eldste hurtigruteskipene for eventuelt å bruke dette i forbindelse med mitt arbeid ved Norsk Sjøfartsmuseum. Da bagasjen med utstyr til dette arbeidet forsvant, ble mine muligheter for å gjennomføre turen som planlagt sterkt redusert. Jeg har ikke mulighet for å gjenta turen før tidligst om et år, da jeg både på arbeid og privat er engasjert med prosjekter som gjør at midten av januar er eneste mulige tidspunkt.

Jeg bestilte flybillettene Oslo-Berlevåg gjennom Widerøe Internet Booking, og opprettet i den forbindelse en brukerprofil. Som nevnt i telefonen, ønsker jeg denne slettet straks, og en bekreftelse på at det er gjort.

Jeg venter ellers et meget raskt svar på dette brevet, som derfor sendes som faks i tillegg til som vanlig post.


















Home

Torgeir Oma
Gamle Drammensvei 204, 1337 SANDVIKA, Norway
torgeir.oma@c2i.net

Copyright: © 2000, Torgeir Oma
URL: http://www.skoletjenesten.no/torgeir/wideroe/komm_5.htm