EO 2010: Søkeren spør om
støybegrensninger, får ikke svar
For EO 2010 har jeg
bare søknaden og vedtaksreferatet fra det daværende
Levekårsutvalget å holde meg til. Rådmannen gikk
inn for tillatelse bl.a. for å "sette Bærum på
kartet", og innstillingen ser ut til å ha blitt vedtatt
uten særlig debatt. I søknaden spør EO om det er
spesielle hensyn som må tas med tanke på støy, men
får ikke svar på dette - støy er overhodet ikke
nevnt i referatet. I denne sammenhengen er det interessant å
vite at ingen av politikerne i det daværende Levekårsutvalget
var naboer til Kalvøya. Det samme gjelder så vidt jeg
kan finne ut saksbehandlerne i administrasjonen.
Men støy ble
det. Støyen var det ene momentet som gikk igjen i den solide
presseomtalen etter EO 2010 var dette. Det andre var narkotikabeslag.
Bærum ble definitivt satt på kartet.
EO 2011: Ny tillatelse, men med restriksjoner
For EO 2011 innstilte
Rådmannen på å si nei, bl.a. på bakgrunn av
politiets anbefaling. Politikerne ville noe annet - de visste vel
bedre enn politiet - og gikk mot Rådmannens innstilling, men
med klar melding om at støy- og narkotikaproblemer måtte
løses. Behandlingen av søknaden foregikk i to runder,
og jeg var til stede som publikum begge ganger.
Opplevde svært negative virkninger av
støyen, stemte for tillatelse
Et av de sterkeste
innleggene mot EO kom fra et utvalgsmedlem som hadde vært på
besøk i støysonen under EO 2010. Etter en levende
beskrivelse av støyens negative virkninger der hun var på
besøk, stemte hun for å tillate ny festival. Det
syntes jeg var så underlig at jeg pr. e-post spurte hvorfor, og
fikk til svar: "Fordi det var ventet av meg". Jeg venter av
politikere at de tar selvstendige standpunkt i saker som ikke er
knyttet til partiets program.
Målinger
viser økt støy, politikerne roser dempet støy
På møtet
i FRIKK-utvalget 22.11.2011 ble støy som problem ikke nevnt i
debatten om EO 2012. EO fikk derimot ros for sine tiltak for å
dempe støyen, og det ble sagt at dette hadde ført til
gode resultater. Lydrapporten fra Brekke & Strand Akustikk viser
imidlertid sterkere lyd i 2011 enn året før
(sammenliknbare målinger gjort på Nesøya), og
denne rapporten var en del av saksdokumentene. Men hvorfor bry seg
med fakta? EO skriver jo i sin søknad at de ikke hadde mottatt
klager på støyen, og at de derfor med suksess hadde
oppfylt kravet om støydemping. Og det er vel ingen grunn til å
tro at EO underkommuniserer støyplagen?
EO's søknader: ny standard for søknader
til Bærum kommune
Søknadene fra
EO er et kapittel for seg. Jeg vet ikke om politikerne i
FRIKK-utvalget virkelig har lest årets udaterte søknad
på 11 sider. Den setter en ny og lavere standard for søknader
til Bærum kommune. For egen del ville jeg svart nei til en slik
søknad bare på grunn av søknadens språk og
form.
Etter at Rådmannens
innstilling om å si nei til EO 2012 forelå, sendte EO
"Mer informasjon Extrema Outdoor 2012?" (10.11.2011, 8
sider) og "Electronica - 2011 kontra 20 år siden ..."
(08.11.2011, 6 sider). Disse dokumentene og EO's udaterte brev
knyttet til årets skjenkebevilling (4 sider), gir meg inntrykk
av en svært useriøs søker. Det samme inntrykket
får jeg når et av søknadsvedleggene, "Uteseksjonen
2011" (trolig det mest interessante vedlegget for mange), var
fullstendig uleselig slik det ble sendt fra EO. En leselig versjon
kom først en drøy måned etter at søknaden
var sendt.
Vanskelig å følge den politiske
behandlingen via kommunens nettsider
På Bærum
kommunes nettsider skal det i teorien være mulig å følge
behandlingen av en sak. Men da skal man ha god tid og være
svært godt orientert. For å få frem alle dokumenter
i EO-saken har det f.eks. vært nødvendig å søke
i aktuelle felt på Extrema, Kalvøya og Anglen (navnet på
EO's daglige leder). Et felles saksnummer som gir alle dokumenter i
en sak, ser ikke ut til å finnes.
Etter vedtaket om å
tillate EO 2011 fulgte jeg spent med på postlisten for å
lese brevet fra Bærum kommune til EO der vedtaket ble
formidlet. Debatten før og etter vedtaket inneholdt nemlig
vesentlige opplysninger som ikke sto i selve vedtaket. Noe slikt brev
kan jeg fortsatt ikke finne. Selv om EO's søknad også
for 2011var nokså spesiell i språk og form, ble den
behandlet som søknad, og da skulle den vel ha et formelt svar?
Formannskapsvedtaket om ett til to store
Kalvøya-arrangementer pr. år
Formannskapet
behandlet 19.01.2000 store arrangementer på Kalvøya (sak
22/00) og vedtok: "...... Store arrangementer skal begrenses fra
ett til to pr. år og bruken av Kalvøya skal i minst
mulig grad fortrenge allmennhetens bruk og de frivillige
organisasjoners virksomhet. " Gjennom behandlingen av EO's
søknader kan man få inntrykk av at formannskapet den
gang ønsket at det skal være to store
arrangementer årlig på øya. Men vedtakets ordlyd
om å begrense kan like gjerne kan tolkes dithen at
formannskapet mente store arrangementer ikke passer på Kalvøya.
Utgangspunktet for
diskusjonen i 2000 var Barnas Kulturfestival. Denne festivalen var
bygd rundt Kalvøyas egenart og sjenerte overhodet ikke
naboene, selv om den varte hele helgen. Formannskapets vedtak bygget
på erfaringer fra tilsvarende festival i 1999. Det er underlig
at vedtak som ble gjort i tilknytning til en støyfri festival
som Barnas Kulturfestival, blir brukt for å tillate noen å
arrangere et tretten timers house-party på øya, med et
lydnivå som kan høres over store deler av kommunen.